bigmamaandthesoulshaker

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Lisen och Zara - Onsdag 16 aug 10:18

Som föll bort från förra inlägget om Fjällen...

Det går verkligen inte att förstå hur vackert det är, bilderna gör det inte rättvisa ens i närheten! SÅ fint och man blir aldrig less utsikten. Den tar lixom aldrig slut... Nåja, nu lämnar vi fjällen o börjar planera vilka bikinis vi ska ta med till Palma och HUR jag ska rymmas i dem... Over and out!

Av Lisen och Zara - Torsdag 10 aug 20:43

Vi tog en tur in till byn som vanligt, åt glass, drack limoncello och cappuccino, spelade ett parti svarte Petter och strosade lite i byn, underbart!!
Hur ska jag klara mig utan min fantastisks by och mitt café?!!!

Sedan landade vi hemma i huset och slappade på vanligt vis...

Av Lisen och Zara - Torsdag 10 aug 15:54

I veckan har vi besök en fantastisk liten by som heter Castel Rigone. Jag, Ava och BoBo tog en tur upp på berget för att få se denna lilla pärla. Fikade och strosade runt, fantastiskt fint!

Vi har även hunnit med en
Havsdag till vid adriatiska havet, mezzavalle beach som vi älskar. Det var lite vågor denna gång så det gillar vi men vägen tillbaka till bilen, upp för berget igen är helt mördande-sjukt jobbig!!!! Man tror nästan att man ska avlida...

Vi hade en sista middag i Cortona med hela familjen också, middag på favorit restaurangen, glass på torget där också Elis fick spela fotboll med ett litet gäng andra barn och Stanford fick springa lite fritt.

Igår åkte vi till Rom för att lämna av Otis och Ava på flyget, de flög hem till Stockholm helt själv. Jag, BoBo och Elis skulle göra lite Rom men det var galet varmt med 40 grader i skuggan så vi fixade bara Colosseum, lunch och glass sen åkt vi hemåt igen. Jag älskar ju Rom och har varit där i Maj då är vädret bra mycket svalare och bättre för sightseeing.

Idag packar vi och fixar inför avfärd mot Österrike imorgon.

Av Lisen och Zara - Måndag 7 aug 23:02

Det känns sjukt lyxigt att ha BoBo här, vi delar på bilkörningen, han lagar mat och framförallt så är det härligt att bara ha honom här tillsammans med oss i Italien!
Jag njuter:-)

Vi har varit till havet flera gånger, både på östra och västra sidan, båda sidorna är egentligen lika bra dock är det mjuka, härliga stenar på östra sidan-adriatiska havet och det älskar jag. Man får bergsklättrare ned till stränderna vilket ger lite extra äventyr Hahaha. På västra sidan ligger dog beach i San Vincenzo som är perfa för Stanford också den är jättefin, lång, härlig strand med klart vatten.

Pisa har vi besökt, älskar Pisa, jag och BoBo har varit där tidigare och tyckte så mycket om det då också. Pisa är en mysig, lagom stor stad som är väldigt vacker. Lutande tornet måste man se!
Sedan har vi besökt massor av små fantastiska byar runt om i Toscana och Umbrien, blandannat Assisi är UNDERBAR och Cortona och Castel Rigone....finns så många fina. Vyerna är helt orimligt vackra och man får nypa sig i armen för att fatta att man inte drömmer.

Det har varit en utmaning att hitta glutenfri mat till mig de har det men vi har lyckats tillslut och sen har vi förstås lagat mycket mat hemma i vårt hus.

Detta är vår sista vecka i huset och då har jag varit på resa i 5 veckor, 4,5 i Italien herregud så fort det gått ändå....men än är det inte slut och jag ska njuta tiden ut!

Av Lisen och Zara - Lördag 5 aug 22:59

Dagarna flyter på och ihop här i Italien, på ett bra sätt. Jag antar att det är så när semestern är så pass lång:-) jag är inte van att ha så många veckors semester men härligt är det!

För att fortsätta berättelsen så hade jag Zara med sin familj hos mig första veckan i La Casa italy-ljuvligt och underbart. Vi är så samspelta så det är lätt att semestra med dem, älsk på det! Vi hade en fantastisk vecka med havsbad, vingård, grillning, sjöbad och häng, det enda kruxet var att veckan gick för fort.
Mina stora barn kom sedan efter Zara-veckan. De flög ner själva (!!) från Köpenhamn där de semestrat med sin pappa, till Rom där jag och Elis hämtade upp dem.
JAG körde bil in till Rom och hämtade barnen på flygplatsen, sjukt stolt över mig själv att jag vågade och fixade detta helt själv, jag är så bra! Sjukt stolt över Otis och Ava som fixade flygningen själv också! ( även tack till Elis som hjälpte till att tyda gpsen i bilen när jag stressade med bilkörning, parkering, felkörningar och morrade över idioter till bilister)

Efter ett par tre dagar kom min syster med familj och stannade nästan en vecka, under den veckan hade vi sjukt varmt och några dagar med åska-vi gjorde lite utflykter i närheten och myste på i huset.

Sedan kom BoBo och det blev dax för familjesemester, som jag längtat efter honom! Hjärtat blev helt på nått sätt, skönt att få längta och härligt när han dök upp...

Vingården

Av Lisen och Zara - Onsdag 2 aug 15:48

Här kommer etapp 2 av vår resa till Italien, lite sent men här är den!

Vi vaknade upp i Füssen och körde i ca. 5 timmar för att komma till Gardasjön i norra Italien, landade i den lilla staden Malcesine. Vädret var underbart och naturen strålande. Vi kastade oss i sjön omedelbart och intog sedan middag på stan. En ljuvligt god pizza och lite vin. Allt var perfekt, det bara var det!
Italien var/är kärlek vid första ögonkastet, fanns inget negativt alls!

Engelskan lite sisådär men de försöker i varje fall OCH Stanford är välkommen överallt, det gullades och Oooooh-ades över honom överallt.
När vi kom tillbaka till hotellet på kvällen var poolen släckt men vi tog ett natta-dopp ändå för vi höll på att svettas ihjäl...

På morgonen åt vi frukost på hotellet och körde sedan vidare, stannade vid en by längre söder ut som också låg vid Gardasjön för lunch, även denna by fantastico. Stanford blev bi-stungen i tassen så det var lite drama runt det men han klarade sig fint efter ett tag...

Det var sjukt varmt denna dag....

Vi var helt betagna av alla vackra vyer och det kristallklara vattnet, kärlek!

Mot slutet var vi båda så trötta på att köra, vi ville bara fram till huset och det var mycket trafik så det tog längre tid än förväntat att komma fram till La Casa, plus snirkelsnorkel-vägar, tillslut nådde vi fram och då var det mörkt. Zara ( den stackarn) fick nästan omedelbart sätta sig i bilen och köra och hämta sin familj på en tågstation i nån italiensk by-det är ett helt eget inlägg som hon får skriva om själv....

Jag, Ellan och Stanford gjorde oss hemmastadda och sedan gick vi och la oss, vi var supertrötta men också hungriga men inget mataffär var öppen och vi hade ingenting att äta, verkligen ingenting bara lite vatten så det var lika bra att sova. Dagen efter var Elis 10-års dag, som tur var hade jag alla paketen med mig men han fick en väldigt sen frukost...
Vi firade honom hela långa dagen så han var nöjd med sin tionde födelsedag i Italien.

Hej!

Vi är två vänner, 35+, i olika delar av landet, som känt varann hela livet. Vi bloggar på var sitt håll men ibland ihop.
Bloggen handlar om allt mellan himmel och jord, allt från djupet av de djupaste delarna av ens hjärta till ytan av det ytt